Motivatie

Waarom maak ik kunst?

Ik stel mezelf geregeld deze vraag. Het maken van kunstwerken lijkt een soort levensbehoefte. In mijn jeugd ook wel gestimuleerd door mijn ouders en soms op school. Maar ook als volwassene ben ik altijd kunst blijven produceren. Ik ben er zelfs voor naar de kunst academie gegaan. Met het idee, dat ik er vaardiger in zou worden en dat ik er achter zou komen waarom ik altijd blijf werken aan kunstwerken. Technisch vaardiger werd ik wel, maar het waarom bleef ook daar onderbelicht.

Mijn werk bestaat vaak uit echt, de dingen maken die ik bedacht heb. Concreet de dingen uit mijn hoofd uitwerken in het hier en nu. Veel blijft ook imaginair, in mijn hoofd zonder het direct uit te voeren. Er is te veel om echt alles uit te voeren. Ik begin het vervaardigtingsproces pas als ik ook in mijn hoofd heb uitgewerkt hoe de uitvoering technisch tot stand gebracht kan worden. Maar zelfs dan zitten er nog te veel werken in mijn hoofd om ze allemaal te produceren.

Het werken in thema’s helpt om orde te scheppen in de veelheid van mogelijkheden en zorgt ook voor weer nieuwe ideeën. De op deze website gepubliceerde thema’s komen voort uit mijn interesse in de omringende wereld. Soms zijn dat onderwerpen uit de sociale context, maar ook onderwerpen als natuur, fysica, kleurenleer en vormgevingsaspecten (vorm, structuur en kleur) hebben mijn aandacht.